Wednesday, June 29, 2011

Erään rummun syntymä (osa 2) The Birth of Drum (part 2)


Tässä puuhassa luova ongelmanratkaisukykyni pääsi jälleen oikeuksiinsa - ongelmaa, jonka ratkaisin, ei ollut olemassakaan.

Tein kolmesta lasipurkista, Gorilla-teipistä, styroksista ja muusta löytämästäni kehikon voidakseni taivuttaa puut rumpukehää varten. Tästä rummusta piti tulla kolmiomainen, enkä usko, että tämän mallisia rumpuja haluaa syntyä niin montaa, että minun kannattaa tehdä varsinaista jigiä siihen tarkoitukseen.

My innovative mind was able to solve a problem that really didn't exist.

I used three glass jars, Gorilla tape, styrofoam and some other things I found to make a jig for bending the wood for the drum hoop. This drum was going to be triangular. I don't think I'm going to give life to many drums shaped like that, so there is no need to make a real jig for that.


Huolimatta siitä, että viritelmäni oli saamani kritiikin mukaan vähintäänkin säälittävä, kehästä tuli kaunis. Ei aivan symmetrinen, mutta juuri sellainen, kuin sen oli tarkoituskin olla.

Kehä on kolmesta kerroksesta. Sitä varten liotin n. 3 mm:n vahvuista leppää järvessä ja höyrytin yksi kerrallaan ja taivutin jigintekeleeni ympärille. Ensimmäisen kuivuttua vuorokauden taivutin toisen sen päälle. Sen kuivuttua vielä kolmannen.

Kun kaikki olivat kuivia, sahasin ne mittaansa ja liimasin kaksi sisimmäistä päällekkäin. Seuraavana päivänä liimasin uloimman kerroksen. Kun kehä oli kuivunut, hioin ja viimeistelin sen öljyämällä.

Even though my nice jig was told to be pitiful the hoop turned out just fine. Not exactly symmetrical but the way it was supposed to be.

The hoop is made of three about 3 mm strong layers of alder I soaked in the lake and steamed one by one. I bent the first one around my very, very creative jig and let it set and dry for a day. And then I bent another one over it. And the next day the third one.

After they were dried I sawed them to their measurements and glued the two inner layers together. And the next day I attached the outer layer as well. When the hoop was dried again I sanded and polished it and gave it the finishing touch by oiling it.



Seuraavaksi leikkasin liotetusta hirvennahasta  riittävän määrän nauhoja ja rumpukalvon.

The next task was to cut enough strings for the laceing and the drum skin itself from the soaked moose hide.




Tältä rumpu näytti ennen maalaamista.

This was how the drum looked like before painting.



Maalasin rummun hennalla. Tämän kuvion näin näyssä.

Rummusta tuli todella maskuliininen ja voimallinen.


I used natural henna for painting the drum. The design was given to me in a vision.

The drum feels very masculine and powerful.

1 comment:

  1. Nick here, the owner of the drum.

    When I finally was able to work with the drum -- it sat for several weeks, getting used to my home -- I was surprised with just how different it felt and sounded from my reindeer drum (also by Jonttu).

    The reindeer drum is sharp and bright, I usually work a fast beat on it, either with the mallet or just my fingers. It is a traditional drum, if it can be called that, and is easy to approach and work.

    The moose drum, on the other hand, is deep and resonant, and the sound it makes reverberates throughout my whole body. It sounds powerful and determined, a drum with a destination in mind rather than for explorations. In other words, reindeer drum could be used to find the source of trouble, whereas the moose one would be what is used to resolve it.

    Overall, it's another wonderful work by a talented shaman and drummaker. Thank you, Jonttu.

    ReplyDelete